Jak założyć sklep www – aplikacje i platformy sklepowe
Średnio ¼ internautów dokonuje zakupów w sieci co najmniej 11 razy w roku, a aż 95% deklaruje, że w najbliższym czasie zamierza robić ich więcej. Ten ogromny potencjał nie mógł pozostać niezauważony, toteż nie dziwi fakt, że nowe sklepy internetowe rosną jak przysłowiowe grzyby po deszczu. Jeśli i Ty zastanawiasz się jak założyć sklep internetowy, to koniecznie przeczytaj ten tekst.
Bez wątpienia najważniejszą sprawą jest wybór branży, rozpoznanie rynku, opracowanie atrakcyjnej oferty oraz przygotowanie dobrego planu marketingowego. Te aspekty masz jednak prawdopodobnie już przemyślane, skupimy się zatem na przybliżeniu kilku popularnych aplikacji oraz platform umożliwiających prowadzenie wirtualnej placówki handlowej. Czyli – mówiąc krótko – będzie o technologii.
Zrób to sam
Minęły już na szczęście czasy, kiedy uruchomienie sklepu internetowego wymagało udziału „Magika” zatrudnionego do stworzenia skomplikowanej aplikacji. W Internecie dostępne jest dzisiaj całkowicie darmowe oprogramowanie, które po latach ewolucji nie ustępuje jakością rozwiązaniom komercyjnym.
Jeśli więc potrafisz sobie samodzielnie poradzić z instalacją i ewentualnymi przeróbkami gotowego oprogramowania sklepowego, to poniżej znajdziesz krótkie omówienie kilku najpopularniejszych aplikacji. Jeśli jednak czujesz, że to nie dla Ciebie – przejdź do następnej części niniejszego artykułu.
osCommerce
Należy niewątpliwie do ścisłej czołówki popularnych skryptów. Według oficjalnej statystyki – aktualnie aktywnych jest niemal 13 000 sklepów internetowych na nim opartych. Są to jednak wyłącznie witryny zgłoszone przez właścicieli. W praktyce – liczbę instalacji osCommerce można prawdopodobnie liczyć w milionach.
osCommerce jest jedną z najbardziej rozbudowanych aplikacji sklepowych i jedną z najstarszych funkcjonujących na rynku. Doskonale obsługuje wielotysięczny asortyment i świetnie znosi olbrzymi ruch. Przy dużym obciążeniu (rozbudowana baza danych i duża liczba odwiedzin) skrypt ten wymaga jednak bardzo wydajnych serwerów i jest dość skomplikowany zarówno w obsłudze, jak i w modyfikacji. A to znaczy, że małego sklepiku na osCommerce raczej stawiać nie warto, zaś duży serwis będzie potrzebował bardzo mocnych – czytaj: drogich – serwerów.
Magento
Zwolennicy tej aplikacji twierdzą, że żadna inna jej nie dorównuje. W zestawieniu z wspomnianym wcześniej osCommerce, sklep na skrypcie Magento wydaje się być znacznie prostszy w obsłudze i rozbudowie. Ma też jednak – chociaż jego twórcy uważają, że jest inaczej – o niebo wyższe wymagania sprzętowe. Użytkownicy tego skryptu twierdzą, że w większości przypadków – bez posiadania dobrej klasy serwera dedykowanego – w ogóle nie warto zabierać się za uruchamianie serwisu. Z drugiej strony – userzy tej aplikacji podkreślają także jej uniwersalność i rozbudowane możliwości.
Z ciekawszych cech Magento warto wymienić między innymi: doskonałe, wbudowane narzędzia promocyjne i marketingowe (jak choćby wszelkiego rodzaju kupony premiowe i systemy rabatowe), profesjonalne dostosowanie skryptu do wymogów SEO (czego następstwem jest łatwość pozycjonowania witryny w wyszukiwarkach) czy wyjątkowo rozbudowany moduł analiz i raportów (jego przydatności nie trzeba chyba tłumaczyć nikomu, kto kiedykolwiek zetknął się z e-marketingiem).
Jak założyć sklep www – PrestaShop
To rozwiązanie dopiero zyskuje na popularności, a już zdążyło zapewnić sobie miejsce w ścisłej czołówce. W porównaniu do wspomnianych konkurentów jest bez wątpienia znacznie bardziej przyjazne dla serwerów – sklep na PrestaShop można bez większych problemów uruchomić korzystając z dobrej klasy wirtualnego serwera (klasyczny hosting).
Niewątpliwą zaletą tego oprogramowania jest prostota jego obsługi. Co może być istotne dla początkujących użytkowników to fakt, że sklep ten (już bezpośrednio po instalacji) wygląda bardzo nowocześnie i profesjonalnie, a ponadto – zarówno pod względem wizualnym, jak i funkcjonalnym – zaprojektowany został przede wszystkim z myślą o kliencie końcowym i jak największej sprzedaży
Gotowe platformy
Opisane powyżej aplikacje wprawdzie są darmowe – w takim sensie, że nie trzeba ich kupować – ale nie znaczy to wcale, że ich wdrożenie nie wymaga żadnych nakładów finansowych. W najlepszym wypadku potrzebny jest oczywiście zakup domeny i serwera, w najgorszym – wynajęcie programisty i grafika, którzy pomogą uruchomić sklep i dostosować go do specyficznych wymagań właściciela. Takie usługi mogą kosztować w sumie nawet kilka tysięcy złotych, warto więc zastanowić się nad innym rozwiązaniem. Są nim gotowe, komercyjne platformy sklepowe.
Przykładem takiej platformy może być między innymi popularny serwis Shoper.pl. Założenie własnego „wirtualnego punktu handlowego” jest tu bardzo proste, jednak wiąże się z opłacaniem abonamentu. Wersja najtańsza kosztuje dziś wprawdzie jedyne 33 złote miesięcznie, jednak rozwiązanie to pozwala na prowadzenie w zasadzie tylko bardzo podstawowego sklepu internetowego. Najbogatsza wersja to comiesięczna opłata rzędu 100 złotych, a wydatek ten umożliwia między innymi pełną integrację z serwisem aukcyjnym Allegro, oprogramowaniem Subiekt i WF-Mag oraz uruchomienie sklepu na Facebook’u.
Prawdopodobnie najbardziej zaawansowaną technicznie w Polsce platformą jest rozwiązanie IAI-Shop. To wyjątkowo rozbudowany i elastyczny system umożliwiający prowadzenie w wirtualnej przestrzeni zarówno małych sklepów, jak i olbrzymich hurtowni. Niestety, jego używanie wiąże się także z dość dużymi kosztami. Teoretycznie abonament „Cloud” dla jednego sklepu (zawierającego nie więcej niż 5 000 produktów i odwiedzanego przez około 5 000 klientów miesięcznie) wynosi co miesiąc zaledwie 99 złotych. W praktyce jednak, stworzenie efektownego, efektywnego i wydajnego sklepu w systemie IAI-Shop wymaga opłacania kwoty przynajmniej kilkakrotnie wyższej.
Istnieją oczywiście także całkowicie darmowe platformy sklepowe, jednak ich możliwości w większości są na tyle ograniczone, że nawet nie warto tu o nich wspominać.
Oczywiście gorszych bądź lepszych platform jest sporo w sieci i czasami nie warto przepłacać, jeżeli chcemy założyć niewielki sklepik z małym asortymentem.
Firmy hostingowe
Można też skorzystać z oferty firm hostingowych, które to mają w swojej ofercie również sklepy internetowe. Firmy te korzystają zwykle z gotowego licencjonowanego oprogramowania, dorzucając do oferty hosting, pomoc techniczną i chociażby indywidualny projekt graficzny sklepu. I tak np. o12.pl oferuje sklep na oprogramowaniu SOTESHOP, a linuxpl.com na oprogramowaniu KQS.
A może…eSklep w home.pl?
W zalewie rozmaitych ofert naprawdę trudno jest czasem znaleźć najlepsze rozwiązanie. Ciekawą propozycję ma jednak dla przyszłych właścicieli sklepów internetowych znana firma hostingowi Home.pl. Mowa o rozwiązaniu eSklep w home.pl.
System stworzony został z myślą o jak najprostszej obsłudze – tak, aby poradził sobie z nią nawet najbardziej niedoświadczony użytkownik. Jednocześnie jednak aplikacja nic nie traci na funkcjonalności, udostępniając do dyspozycji pełen zestaw możliwości znanych z najlepszych komercyjnych wzorców.
eSklep jest oczywiście w całości zarządzany przez przeglądarkę www, umożliwia (co wcale nie jest tak powszechne!) sprzedaż zarówno towarów „namacalnych”, jak i produktów elektronicznych oraz jest przyjazny dla wyszukiwarek.
Innowacyjną na tle konkurencji funkcją jest tu także tak zwany „Kalendarz zamówień”, czyli prezentacja zamówień nowych, w trakcie realizacji i już zrealizowanych. Aplikacja widoczna jest w formie czytelnego kalendarium z oznaczonymi datami złożenia konkretnych dyspozycji oraz deklarowanych terminów wysyłki. Taka wizualizacja doskonale ułatwia pracę i przyspiesza proces sprzedażowy.
eSklep nie wymaga również – co jest rzadko spotykane – zakupu żadnych dodatkowych modułów do prowadzenia pełnej gospodarki magazynowej oraz prowadzenia sprzedaży wielu różnych wersji danego produktu (na przykład – ubrań w różnych kolorach i rozmiarach).
Warto w tym miejscu wspomnieć o jeszcze jednej, ale za to niezmiernie istotnej sprawie: bezpieczeństwie. Opisywane wcześniej platformy sklepowe albo oferują bardzo ograniczone możliwości wykonywania kopii bezpieczeństwa, albo też każą sobie za to słono płacić. W przypadku samodzielnie instalowanych skryptów sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana i – w ostatecznym rozrachunku – okazuje się najczęściej wyjątkowo kosztowna. Tymczasem stabilne działanie systemu oraz systematyczne i często wykonywane backupy są wręcz krytyczne w sieciowym biznesie. Każdy, kto chociaż raz utracił dane lub dostęp do swojego sklepu – przekonał się o tym boleśnie. Bez zbędnego owijania w bawełnę – wszelkie awarie generują po prostu wymierne i mocno odczuwalne straty.
eSklep jest rozwiązaniem tego problemu, a to dzięki temu, że jest pakietem oferowanym przez jedną z największych i najlepszych firm hostingowych w Polsce. Podwójne kopie bezpieczeństwa, wydajne i stabilne serwery oraz certyfikat ISO 27001 sprawiają, że internetowy przedsiębiorca wreszcie może spać spokojnie.
Można oczywiście pomyśleć, że taka propozycja jest kosztowna. Okazuje się jednak, że można oferować coś jednocześnie w wysokiej jakości i za niską cenę. Dziś abonament miesięczny (przy płatności za cały rok) za eSklep Premium wynosi około 1000 zł netto. Biorąc pod uwagę jakość platformy i jej możliwości – to naprawdę konkurencyjna cena. Nawet w porównaniu do darmowych skryptów sklepowych.
Pieniądze leżą… w internecie
Informacje zawarte w tym artykule powinny pomóc Ci dokonać najlepszego wyboru platformy lub aplikacji do prowadzenia sklepu internetowego. Wprawdzie aspekt techniczny to tylko jeden z wielu elementów całego przedsięwzięcia, ale też – biorąc pod uwagę, że chodzi o handel w Internecie – jeden z najważniejszych. Dlatego warto mu poświęcić odpowiednią dozę uwagi.
Na koniec pozostaje już tylko jedno: życzyć Ci udanej podróży przez fascynujący świat e-commerce oraz – rzecz jasna – wielu sukcesów biznesowych. Bo „pieniądze leżą w Internecie”. Trzeba tylko po nie sięgnąć.